Saturday 13 April 2013

Apabila dijajah orang Inggeris...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Apabila dijajah orang Inggeris, pelbagai kesan peninggalan sejarah yang dapat kita perhatikan di sekeliling kita. Baik dari segi monumen mahupun budaya yang rata-rata diamalkan oleh masyarakat Malaysia. Di sebalik peninggalan sejarah yang wujud di negara kita, ada sesuatu yang benar-benar menarik perhatian Puteh Melati (PM) untuk menghasilkan entri pada kali ini buat tatapan kalian bersama. Sekiranya diteliti satu persatu, pihak penjajah Inggeris bukan sahaja meninggalkan tapak-tapak bersejarah yang sememangnya dipelihara dengan baik oleh pihak kerajaan sebagai tempat pelancongan, malahan mereka turut memberi pengaruh yang besar dalam kosa kata masyarakat Melayu pada zaman dahulu. Hal ini bukanlah rekaan PM semata-mata kerana kejadian ini berlaku kepada Atuk PM sendiri.

Baiklah, kisahnya bermula begini. Pada hujung minggu yang lalu, PM telah  pulang ke kampung halaman PM yang terletak di utara tanah air. Masing-masing mempunyai tugasnya yang tersendiri. Ada yang memasak, ada juga yang bertukang. Atuk PM boleh dikatakan sebagi seorang tukang rumah yang agak teliti dalam setiap perkara yang dilakukan, terutamanya apabila dia mula bertukang. Sejak daripada remaja beliau telah melibatkan diri dengan pelbagai bidang pekerjaan seperti nelayan, tukang rumah, petani dan sebagainya yang berkaitan dengan kerja-kerja kampung. Hendak dijadikan cerita, kepulangan PM ke kampung halaman sememangnya sedikit-sebanyak boleh meringankan urusan Atuk untuk bertukang kerana PM merupakan 'orang suruhan' yang paling mudah disuruh (hehehe). Ada satu ketika, Atuk meminta "haema" daripada PM. "Haema"? Nah, apa benda pula yang Atuk PM minta ini? Rupa-rupanya setelah diberi penjelasan lanjut oleh Atuk, barulah PM mengerti bahawa "haema" yang dimaksudkan ialah penukul atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai "hammer". Oleh itu, barulah PM mengerti bahawa rata-rata orang di kampung PM yang sebaya dengan Atuk sememangnya terdapat pengaruh bahasa Inggeris dalam kosa kata tertentu yang mereka gunakan.

Oleh yang demikian, jelaslah bahawa pihak penjajah Inggeris bukan sahaja meninggalkan kesan sejarah dalam bentuk bangunan atau tapak-tapak bersejarah, tetapi mereka juga ada meninggalkan pengaruh bahasa mereka, iaitu bahasa Inggeris dalam kosa kata tertentu yang digunakan oleh masyarakat Melayu pada zaman dahulu.

Sekian sahaja perkongsian pada kali ini.

No comments:

Post a Comment