Thursday 11 April 2013

Penggunaan Pantun untuk Berkomunikasi.

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera...

Bagi entri kali ini, Puteh Melati (PM) mula mencoretkannya sejak awal pagi lagi. Bukan apa, PM hanya ingin menyiapkan tugas-tugas yang belum lagi disiapkan kelmarin. Oleh itu, tugas-tugas tersebut tertangguh pula jadinya. Pagi ini PM berasa nyaman sekali dengan cuaca yang agak sejuk ditambah pula dengan angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup di luar rumah. Baiklah, pada kali ini PM ingin berkongsi dengan pembaca semua tentang penggunaan pantun untuk berkomunikasi dalam masyarakat.

Pantun masih lagi mendapat tempat dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini, terutamanya pantun dua kerat dan pantun empat kerat. Jika diperhatikan sekeliling kita, sudah tentu ada sahaja penggunaan pantun dalam aktiviti-aktiviti yang dijalankan di negara kita. Sebagai contoh, pantun sering digunakan dalam majlis meminang dan keraian perkahwinan. Juruacara majlis sering menjadikan pantun sebagai pembuka, penutup, dan penyeri bicara dalam sesuatu majlis yang dijalankan. Akhir-akhir ini, kelihatan banyak pertandingan pantun yang dilaksanakan sama ada di peringkat sekolah mahupun peringkat universiti. Usaha seperti ini mampu meningkatkan lagi penggunaan pantun dalam masyarakat kita.

Pernahkah anda melihat atau mendengar situasi berpantun semasa berkomunikasi berlaku? PM yakin mesti anda semua pernah menonton rancangan televisyen yang bertajuk "Osman Baku" siaran RTM. Baiklah, PM juga pernah menonton rancangan tersebut dan perkara yang sangat menarik perhatian PM ialah mereka menggunakan pantun sebagai medium untuk berkomunikasi sesama mereka. Terdapat pelbagai situasi yang ditunjukkan telah menarik minat PM untuk membuat ulasan tentang perkara tersebut. Bukan ulasan negatif yang PM ingin berikan, tetapi PM sungguh kagum dengan kekayaan masyarakat Melayu dalam seni berbahasa yang telah ditonjolkan menerusi rancangan tersebut.

Antara pantun yang terdapat dalam rancangan tersebut ialah:

makan sirih berpinang tidak,
pinang ada di bawah tangga,
hidangan ini kenyangnya tidak,
tapi cukup untuk budi bahasa.

Sebagai masyarakat yang mempunyai nilai berbahasa yang tinggi, marilah sama-sama kita memelihara warisan peninggalan nenek moyang kita ini agar terus mendapat perhatian dan menjadi kebanggaan masyarakat kita pada masa hadapan. Di sini PM ada muatnaikkan video rancangan "Oman Baku", marilah saksikan bersama-sama. 

Sekian, terima kasih.



No comments:

Post a Comment