Thursday 11 April 2013

Ilmu perlu dicari...

Assalamualaikum w.b.t. dan salam sejahtera kepada pembaca-pembaca yang budiman...

Ilmu perlu dicari. Itulah tajuk entri yang ingin Puteh Melati (PM) nukilkan pada kali ini. Benarlah kata orang bahawa ilmu Allah S.W.T. itu cukup luas. Di mana-mana sahaja kita oleh mendapat ilmu, asalkan kita sanggup berusaha bagi mendapatkannya. Ilmu pengetahuan boleh dipelajari bukan sahaja menerusi pendidikan formal di sekolah mahupun di universiti. Ilmu pengetahuan boleh dipelajari menerusi pendidikan sepanjang hayat yang sering berlaku dalam kehidupan kita. Sebagai contoh, jika inginkan ilmu untuk menjahit pakaian, kita boleh mempelajarinya dengan belajar cara-cara menjahit pakaian daripada ibu kita sendiri. Ilmu tersebut boleh dipelajari walaupun kita tidak hadir ke kelas formal. Walau bagaimanapun, jika kita tidak ada usaha ke arah mencari ilmu tersebut, maka ilmu itu tetap juga tidak akan kita miliki.

Baiklah, bagi entri kali ini PM sangat-sangat terkejut apabila membaca satu iklan kain rentang tentang jawatan kosong yang dipamerkan di pagar-pagar yang terdapat di tepi jalan raya. Bagi memudahkan para pengunjung untuk lebih memahami perkara yang PM maksudkan, di sini PM ada menyediakan gambar iklan kain rentang tersebut:




Baiklah, rasa-rasanya apabila membaca ayat iklan tersebut sudah pasti kita semua terkejut jadinya. Iklan jawatan kosong tersebut menyatakan bahawa mereka memerlukan "penjual gadis" bagi memenuhi kekosongan jawatan yang terdapat di premis mereka. "Penjual gadis"? Hal ini boleh menimbulkan pertanyaan yang pelbagai daripada banyak pihak. Adakah mereka ini menjalankan kegiatan haram? Hal seperti ini sepatutnya tidak berlaku di negara kita, malahan di seluruh dunia sekalipun. Kegiatan ini boleh menimbulkan penindasan yang keras terhadap wanita dan menyebabkan masalah jenayah semakin meningkat. 

Walau bagaimanapun, hal ini sebenarnya bukanlah seperti yang dimaksudkan oleh iklan tersebut. Ayat iklan tersebut yang berbunyi "penjual gadis" itu sebenarnya membawa maksud "jurujual wanita". PM sendiri perasan akan perkara ini setelah membaca ayat yang ditulis dalam bahasa Inggeris di bawahnya. Nah, hal yang sekecil ini mampu menimbulkan pertanyaan yang pelbagai dalam fikiran kita sebagai khalayak pembaca. Sebenarnya, PM ingin menjelaskan bahawa sekiranya kita tidak mempelajari nahu bahasa Melayu secara formal sekalipun, apalah salahnya jika kita berusaha sendiri untuk mempelajarinya menerusi perbualan dengan rakan-rakan kita yang lain yang mungkin ada sedikit ilmu tentang nahu bahasa Melayu itu sendiri. Oleh itu, perkara seperti ini tidak akan berlaku dengan berleluasa. Benarlah kata pepatah Melayu, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Sama-samalah kita berusaha mencari ilmu pengetahuan walau di mana sahaja kita berada. Sekian, wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment