Friday 12 April 2013

R.O.K.O.K

Assalamualaikum w.b.t.



Dapatkah kalian perhatikan gambar di atas? Gambar sebatang rokok. Ya, pada kali ini Puteh Melati (PM) ingin mengajak kalian untuk bersama-sama kita membicarakan isu rokok yang tidak pernah luput sejak zaman dahulu lagi. Sememangnya masyarakat pada zaman dahulu hanya menjadikan pucuk daun nipah dan tembakau sebagai rokok. Namun, dari sehari ke sehari bahan-bahan yang digunakan bagi menghasilkan sebatang rokok semakin berbeza. Hal ini berlaku disebabkan kemajuan teknologi yang semakin pesat dan selaras dengan itu, hal ini telah meningkatkan keupayaan anggota masyarakat untuk menghasilkan rokok yang lebih "baik" kandungannya sehinggakan segala jenis racun terdapat di dalamnya. Memang terserlah kepakaran mereka apabila berjaya menghasilkan rokok seperti yang terdapat di pasaran ketika ini. Umum mengetahui bahawa bidang teknologi pembuatan semakin berkembang selari dengan pantasnya teknologi maklumat berkembang. Oleh itu, telah muncul pula rokok elektronik pada masa kini. Baiklah, pada kali ini PM ingin memberi sedikit pandangan tentang larangan merokok dan sudah pun dikeluarkan fatwa "haram" ke atas rokok ini. Mengapakah sehingga rokok boleh dikatakan haram?

PM hanya ingin berkongsi pendapat dengan kalian. Sekiranya pendapat kita berbeza, PM ingin memohon maaf terlebih dahulu dan perbezaan pendapat itu perkara yang lumrah sesama insan kerana masing-masing mempunyai gaya pemikiran dan hati yang berbeza.

Baiklah, bagi PM kandungan yang terdapat di dalam sebatang rokok itu telah memberikan gambaran bahawa banyak kesan buruk yang akan diperoleh perokok. Bukan sahaja perokok, tetapi orang yang berada di sekelilingnya juga turut terkena tempiasnya, bahkan kesan yang akan mereka ini terima adalah lebih buruk lagi berbanding perokok itu sendiri. Sudahlah memudaratkan kesihatan tubuh badan, pembelian rokok juga merupakan satu kaedah untuk menghabiskan wang dengan mudah. Maksudnya di sini, rokok boleh menyebabkan pembaziran kepada pembelinya. Nah, sekarang kita lihat pula bagaimana rokok ini difatwakan haram. Bagi umat Islam, kita diwajibkan memilih makan yang halal lagi baik sebagai makanan kita. Hal ini demikian kerana apabila kita memakan makanan yang halal dan baik kandungannya, maka kesihatan akan terjamin. Jadi, dengan adanya kesihatan yang baik, hal ini akan memudahkan kita untuk melakukan ibadah kepada Allah S.W.T. Tambahan pula, Allah S.W.T. telah pun memberikan kita nikmat tubuh badan yang sihat kepada kita adalah untuk kita beribadat kepada-Nya. Tidakkah kita merasa walau sekelumit dosa sekalipun sekiranya kita dengan sewenang-wenangnya merosakkan dan menghancurkan nikmat kurniaan Allah S.W.T. ini? Nauzubillahhiminzalik.
Oleh itu, sebagai hamba Allah yang mempunyai akal fikiran yang baik, marilah sama-sama kita renungkan kembali tentang perbuatan merokok yang kurang disenangi ramai ini. Bagi PM, merokok lebih banyak mendatangkan kesan yang bruk dalam kalangan masyarakat berbanding dengan kesan yang baik, malahan boleh dikatakan tidak ada langsung kesan baik tentang rokok ini yang boleh diambil.

Sekian, wallhu'alam.

No comments:

Post a Comment