Thursday 18 April 2013

Peribahasa

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Baiklah, pada kali ini, kita akan berbicara tentang peribahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu. Menurut Za'ba, peribahasa ialah susunan kata yang pendek dengan makna yang luas, mengandung kebenaran, sedap didengar, dan bijak perkataannya.

Peribahasa Melayu dapat dibahagikan kepada beberapa jenis. Antaranya ialah perumpamaan, pepatah, bidalan, kiasan, kata-kata hikmat, simpulan bahasa, dan perbilangan.

Walaupun kini negara kita sedang berkembang ke arah negara maju menjelang tahun 2020, tetapi unsur peribahasa masih lagi diguna pakai sehingga ke hari ini. Hal ini jelas menggambarkan bahawa bangsa Melayu mempunyai nilai yang tinggi dalam berbahasa sejak dahulu lagi. Tambahan pula, peribahasa yang telah wujud sejak sekian lama ini semakin mendapat tempat dalam kalangan generasi kita pada hari ini. Hal ini demikian kerana bahasa yang santun, unik, dan halus yang digunakan dalam sesuatu peribahasa itu berupaya menjadikannya sebagai warisan kepada generasi yang mendatang seperti kata pepatah, 'tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas'.

Oleh yang demikian, bagi memastikan penggunaan peribahasa terus berlaku dalam kalangan masyarakat pada masa akan datang, usaha ke arah memperbanyak penggunaannya perlu diajlankan dengan lebih giat. Sesungguhnya semua pihak termasuk ibu bapa, guru, pihak sekolah, dan pihak kementerian yang terbabit perlu memainkan peranan masing-masing agar usaha ini akan berterusan dan berkesan kepada generasi kini.

Di bawah ini, ada dilampirkan peribahasa beserta maksudnya dan contoh ayat yang berkaitan dengan peribahasa tersebut. Sekian, wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment