Monday 18 March 2013

Adab bermasyarakat.

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Baiklah, pada kali ini Puteh Melati (PM) ingin berkongsi sedikit pengalaman berkaitan dengan masyarakat kita pada hari ini. Memandangkan hari ini PM hanya mempunyai satu kelas sahaja pada sebelah petang, jadi pada waktu tengah hari PM dan rakan tersayang pergi menjamu selera di sebuah kedai makan yang terletak berhampiran Pintu Selatan di institusi tempat PM menuntut ilmu.

Pada waktu tersebut, kelihatan begitu ramai warga tempatan yang singgah untuk menjamu selera di kedai makan berkenaan. Pelbagai jenis lauk-pauk yang telah disediakan untuk menarik atau membuka selera para pengunjung. Boleh dikatakan agak rambang mata jugalah untuk memilih juadah yang berkenan di hati. Harga yang dikenakan oleh pemilik kedai makan tersebut juga amat berpatutan dan hal ini membuatkan orang ramai gemar menjamu selera di kedai makan tersebut.



Hendak dijadikan cerita, terdapat sekumpulan remaja yang berusia sekitar awal 20-an turut menjamu selera di kedai makan berkenaan. Disebabkan hanya terdapat satu meja sahaja yang masih kosong, kebetulan pula meja itu terletak bersebelahan dengan kumpulan remaja tersebut, maka kami pun duduklah di situ untuk menjamu selera. Berdasarkan kepada pemerhatian PM, kumpulan remaja tersebut terdiri daripada lima orang remaja lelaki dan seorang remaja perempuan. Kedengaran mereka begitu rancak sekali bersembang sesama mereka. Pelbagai topik yang mereka bincangkan. Bermula dengan perkara yang melibatkan pelajaran sehinggalah kepada perkara yang merapu-rapu. Mereka seolah-olah tiada urusan yang lebih penting untuk dilakukan. Kerancakan mereka bersembang itu tanpa disedari telah mengganggu ketenteraman  pelanggan lain yang sedang menjamu selera. Di tambah pula dengan ketawa terbahak-bahak yang menjengkelkan apabila disertai oleh remaja perempuan tersebut. Adakah remaja perempuan tersebut tidak berasa kekok apabila bergaul dengan lima orang remaja lelaki pada satu-satu masa? Nah, inilah lumrah remaja kita pada hari ini. Ada dalam kalangan mereka yang merokok di kedai tersebut sambil berborak-borak. Sedar atau tidak, perbuatan merokok di tempat awam merupakan sikap yang amat buruk kerana asap dan bau rokok yang yang dikeluarkan telah mengganggu persekitaran dan tambahan pula tempat tersebut merupakan kedai makan.

Sebagai rumusan, pada pandangan PM, kita perlu sedar bahawa kita menjalani kehidupan bermasyarakat. Jadi, kita masing-masing perlu berfikir tentang baik-buruk sesuatu perkara yang kita lakukan sebelum perkara tersebut menimbulkan rasa kurang sengan kepada orang di sekeliling kita. Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment