Sunday 17 March 2013

Dialek dan semangat kenegerian.

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Umum mengetahui bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai latar belakang kehidupan rakyatnya yang berbeza-beza. Negara Malaysia terbahagi kepada beberapa buah negeri yang terletak di bahagian timur, barat, utara, dan selatan. Termasuk juga negeri Sabah dan Sarawak yang terletak di bahagian Malaysia timur. Oleh itu, bersadarkan kepada faktor geografi negeri-negeri tersebut, dialek atau bahasa daerah yang digunakan oleh penduduk di sesuatu kawasan itu berbeza dengan kawasan atau negeri yang lain. Di Malaysia terdapat pelbagai dialek atau bahasa daerah yang digunakan dalam proses berkomunikasi sesama masyarakat. Contohnya dialek Utara, Selatan, Kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan dan sebagainya.

Oleh yang demikian, pelbagai bunyi perkataan yang akan dikeluarkan semasa proses komunikasi berlaku dalam kalangan masyarakat, terutamanya apabila berada di institusi pengajian tinggi. Hal ini demikian kerana para pelajar yang menuntut ilmu di universiti ini datang dari pelbagai negeri. Oleh itu, pelbagai bahasa daerah atau dialek yang akan kedengaran semasa mereka berkomunikasi. Situasi seperti ini sememangnya merupakan keunikan yang tersendiri yang terdapat di negara kita. Selain menyerikan suasana, kepelbagaian bahasa daerah atau dialek yang digunakan juga dapat meningkatkan pengetahuan kita tentang bahasa daerah yang lain yang terdapat di Malaysia. Jelaslah bahawa ilmu itu ada di mana-mana sahaja jika kita mahu mempelajarinya.

Namun begitu, terdapat juga dalam kalangan masyarakat kita yang kurang senang dengan penggunaan dialek yang pelbagai ini semasa proses komunikasi berlaku. Hal ini mungkin disebabkan dialek yang digunakan itu sukar untuk difahami bagi sesetengah orang. Sememangnya dialek tidak digunakan dalam urusan rasmi bagi memudahkan pemahaman semua pihak yang terlibat. Walau bagaimanapun, dialek sering digunakan semasa berkomunikasi sesama rakan pada kebiasaannya. Oleh itu, kita perlu mempunyai semangat ingin tahu atau perasaan dahagakan ilmu yang tinggi dalam diri supaya kita sentiasa inginkan pengetahuan tentang dialek negeri-negeri lain. Aktiviti bertukar-tukar pendapat tentang perbezaan dialek yang digunakan sedikit-sebanyak dapat mendekatkan kita dengan masyarakat lain. Jadi, penggunaan dialek yang berbeza-beza dalam urusan seharian, iaitu bukan urusan rasmi bukanlah satu permasalahan yang besar. Orang yang berfikiran sempit, masalah akan menjadi besar tetapi, orang yang berfikiran besar, masalah akan menjadi kecil. Oleh itu, benarlah kata pepatah 'hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih'.

Konklusinya, semua yang berlaku dalam diri kita sebenarnya bermula dalam minda kita. Jika kita bijak mengurus minda kita, maka perbuatan kita juga akan terurus dengan baik. Marilah sama-sama kita belajar untuk menghargai orang jika kita mahu orang menghargai kita.




No comments:

Post a Comment