Saturday 9 March 2013

Ilmu itu ada di mana-mana sahaja...

Assalamualaikum...

Pada mulanya, kita tidak berupaya untuk menilai keperibadian seseorang dengan melihat kepada aspek luaran seseorang itu semata-mata. Namun begitu, ramai dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini masih berpegang kepada perkara yang sebegitu. Hal seperti ini berlaku atas beberapa faktor yang tertentu, misalnya cara pemikiran seseorang yang tinggal di kawasan bandar adalah amat berbeza dengan cara seseorang yang tinggal di kawasan luar bandar berfikir. Keadaan ini berlaku mungkin disebabkan tahap ilmu yang dimiliki oleh kedua-dua insan ini adalah berbeza. Insan yang banyak atau mendalam ilmunya tentang ilmu psikologi manusia misalnya, mampu mengawal pemikirannya dengan lebih baik berbanding dengan insan yang tidak ada ilmu sedemikian.

Lazimnya, terdapat perbezaan yang ketara antara mereka ini, terutamanya dari segi pemikiran dan tanggapan mereka terhadap orang lain. Sebagai contoh, A(tinggal di bandar). Sebagai warga kota, A mempunyai impian yang besar dalam hidupnya, iaitu untuk memajukan dirinya setelah melihat ramai warga kota yang lain mempunyai kehidupan yang lebih baik daripanya. Jadi, A sentiasa berfikiran positif dan tidak mudah menyalahkan orang lain dalam menentukan hala tuju hidupnya walaupun A telah menempuh pelbagai cabaran dan halangan dalam usaha dia meningkatkan taraf hidup dirinya dari segi pendidikan, ekonomi, jaringan sosial dan tempat tinggal yang selesa. Cara pemikiran A untuk memajukan diri ke tahap yang lebih baik sering mendapat tentangan daripada kaum keluarganya yang tinggal di kawasan pedalaman. Nah, apabila berlaku sedemikian adakah A terus melupakan impiannya untuk mengubah hidupnya? Dengan ilmu yang dimiliki, A sama sekali tidak menghiraukan pandangan atau cakap-cakap kaum keluarganya yang sentiasa berfikiran negatif itu.

Bagi A, selagi perkara yang dilakukannya itu tidak bertentangan dengan hukum Islam, dia akan terus melakukannya. Adakah menjadi satu kesalahan sekiranya A mempunyai impian yang besar dalam hidupnya dan dia berusaha ke arah itu dengan jalan yang betul. Akhirnya dengan menggunakan kudrat dan tenaganya secara maksimum, A berjaya memiliki sebuah kereta dengan hasil titik peluhnya sendiri. A merupakan seorang pelajar di sebuah pusat pengajian tinggi tempatan. Di samping menuntut ilmu, dia juga menjalankan perniagaan menjual dadih dan khidmat katering air balang untuk majlis kenduri kahwin dan keraian yang lain. Hasil daripada perniagaan itulah yang membolehkan dia membeli sebuah kereta dengan bayaran tunai.

Walau bagaimanapun, dia tidak pernah menyalahkan kaum keluarganya yang tidak dapat berfikir di luar kotak itu. Barangkali mereka bimbang kalau-kalau A akan mengabaikan pelajaran sekiranya dia melibatkan diri dalam bidang perniagaan ketika masih belajar. Namun dengan rekod yang baik yang ditunjukkan oleh A, akhirnya dia berjaya membuka minda kaum keluarganya tentang usahanya itu.

Baiklah, di sini Puteh Melati(PM) ingin memberi sedikit pandangan. Bagi PM, A merupakan seseorang yang mempunyai impian yang besar dalam hidupnya. Hal ini kita dapat lihat apabila dia sanggup bekerja keras untuk memastikan impiannya itu tercapai dengan cara yang betul. Dia juga merupakan seorang yang bijak mengawal pemikiran dan emosinya tentang sesuatu perkara. Sebagai contoh, dia menerima pelbagai tentangan daripada kaum keluarganya, tetapi dia langsung tidak membiarkan impiannya itu terus terkubur begitu sahaja dan dia juga tidak sama sekali berperang mulut dengan mereka. Sebaliknya dia beranggapan yang baik-baik sahaja terhadap mereka dan akhirnya dengan sikapnya yang sedemikian itu telah berjaya membuatkan  mereka menjadi lebih terbuka cara pemikirannya. Baiklah, bagi PM, jika kita mempunyai impian yang besar, kita mesti berusaha ke arah itu dengan cara yang diredhai seperti yang dilakukan oleh A dan keupayaan untuk mengawal emosi dengan baik sangat diperlukan bagi menjaga hubungan sesama ummah.



Ilmu itu ada di mana-mana sahaja, kutiplah walaupun sekelumit...

No comments:

Post a Comment