Monday 18 March 2013

Bunga Bahasa...


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada kali ini Puteh Melati (PM) ingin berbincang tentang peribahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu. Peribahasa berfungsi untuk menyerikan sebarang bahasa dan memberikan nafas baru kepada bahasa sebagai alat perhubungan yang dinamis. Dinamis bermaksud bahawa bahasa tersebut boleh berubah-ubah dan tidak statik sifatnya. Pada zaman dahulu, peribahasa sering digunakan oleh orang Melayu untuk menyatakan sesuatu perkara. Peribahasa yang digunakan lazimnya terdiri daripada kata-kata kiasan atau sindiran. Hal ini dapat dilihat menerusi contoh peribahasa Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai. Sekiranya diteliti secara tersurat, peribahasa ini jelas menggambarkan bahawa janganlah mendirikan rumah atau tinggal di tepi pantai sekiranya takut dilambung ombak. Namun, secara tersiratnya peribahasa ini merupakan kiasan yang mengandung kata-kata sindiran yang bermaksud untuk memberi perangsang kepada orang-orang yang lemah, tetapi ingin mengerjakan sesuatu pekerjaan yang merbahaya. Oleh itu, jelaslah bahawa peribahasa ini mampu menggambarkan sesuatu maksud yang tersendiri dan bagi memahami maksud sebenar sesuatu peribahasa itu perlulah diteliti berdasarkan maksud tersiratnya, bukan hanya maksud tersurat peribahasa tersebut.

Tanpa disedari sebenarnya orang Melayu pada zaman dahulu sememangnya mempunyai daya kekreatifan yang agak tinggi danboleh disanjungi. Hal ini dapat dilihat menerusi kejayaan mereka mencipta pelbagai jenis peribahasa yang masih lagi digunakan hingga ke hari ini sesuai dengan peribahasa tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Sebenarnya, peribahasa dalam sesuatu bahasa mempunyai peranannya yang istimewa. Peribahasa bukan sekadar memperkaya khazanah bahasa, malahan lebih daripada itu. Hal ini demikian kerana, sesuatu peribahasa itu sebenarnya berperanan untuk menonjolkan pandangan hidup, nilai, sikap, cara berfikir dan kepekaan masyarakat pengguna sesuatu bahasa itu terhadap persekitaran sekelilingnya. Jadi, tidak dapat dinafikan lagi bahawa sesuatu peribahasa itu terhasil daripada pandangan seseorang terhadap perkara-perkara yang berada di sekitarnya.

Oleh itu, sebagai warga yang perihatin terhadap keunikan bahasa, kita perlu menyanjung tinggi khazanah bahasa yang mempunyai ciri keunikannya yang tersendiri ini agar berkekalan pada masa hadapan. Jadi, marilah kita sama-sama berganding bahu untuk memartabatkan keaslian bahasa kita dengan mempraktikkan penggunaannya dalam urusan kita seharian. Wassalam.

Sila klik imej untuk lebih memahami artikel ini.



No comments:

Post a Comment