Wednesday 6 March 2013

Celik mata dan set semula minda kita...

Assalamualaikum...

Tinta pada kali ini bertajuk "celik mata dan set semula minda kita". Entri ini tercetus hasil daripada tindakan yang tidak dirancang langsung pada mulanya. Keadaan ini berlaku apabila perasaan bosan mula muncul kerana tiada sebarang aktiviti luar yang dilakukan pada sebelah pagi pada hari ini. Kebiasaannya, kuliah bermula pada awal pagi pada hari-hari sebelumnya, namun tidak pula pada hari ini. Oleh itu, setelah "terbangun" awal pada pagi tadi, maka Puteh Melati (PM) pun terpinga-pinga dibuatnya. Setelah itu, terus PM menekan butang 'power' pada laptop untuk melayari internet bagi mengetahui perkembangan semasa. Laman Youtube menjadi pilihan utama untuk dilawati pada pagi ini. Hasrat pada awalnya hanyalah ingin menonton slot-slot drama Melayu yang terlepas untuk ditonton di kaca televisyen, namun sebaliknya pula yang berlaku. PM terjumpa beberapa klip video yang sangat-sangat menarik perhatian PM untuk menontonnya. Klip video yang dimaksudkan ialah deretan klip video motivasi yang disampaikan oleh seorang wanita yang ahli tentangnya. Beliau yang dimaksudkan ialah Profesor Dr. Muhaya. Beliau merupakan seorang doktor perubatan yang pakar dalam bidang perubatan mata.

Prof. Dr. Muhaya

Dalam ceramah-ceramah yang disampaikan banyak perkara baharu yang telah dipelajari. Beliau ada menjelaskan bahawa kita sebagai manusia perlu 'memberi' kepada orang lain, maka lebih mudah kita akan mencapai perkara tersebut. Ramai dalam kalangan kita yang sering menyalahkan orang lain sekiranya berlaku sesuatu masalah. Keadaan seperti ini terjadi disebabkan kita sentiasa merasa bahawa diri kita sahaja yang betul dalam semua hal. Sikap seperti ini perlu dibendung sejak awal lagi agar tidak menjadi lebih parah pada masa yang mendatang. Menurut beliau, setiap apa-apa yang tercetus dalam diri kita, maka perkara itulah yang akan kita terjemahkan melalui perbuatan kita. Setiap perkara yang tercetus dalam hati kita akan lahir dalam setiap tindakan kita. Sekiranya kita sering memandang negatif tentang orang, maka kita sentiasa akan berfikiran negatif tentang seseorang itu. Tidak ramai dalam kalangan kita yang merenung ke dalam diri sendiri terlebih dahulu sebelum mula menuding jari kepada orang lain. Bagi kita, semuanya orang yang salah...kita sentiasa betul. 

Tidak dapat dinafikan juga bahawa kadang-kadang terdapat perkara-perkara tertentu yang membuatkan kita berasa hilang sabar tentangnya. Tambahan pula perkara itu disebabkan oleh seseorang yang kita sedia maklum tentang sifatnya yang kita kurang senangi. Nah, di sinilah emosi dalaman kita benar-benar diuji. Sebagai hamba Allah s.w.t., kita tidak dapat mengubah hati orang untuk mereka mengubah sikap mereka itu. Jadi, bagi memudahkan masalah ini diatasi, kita perlu mengubah situasi persekitaran tersebut. Sebenarnya, terpulang kepada kita sendiri untuk memberi tindak balas tentang sesuatu insiden yang berlaku dalam kehidupan kita, antara positif atau negatif. Perlu diingat bahawa perkataan yang belum terungkap itu pada awalnya adalah milik kita, tetapi setelah diungkapkan perkataan tersebut telah menjadi milik orang lain. Orang yang banyak bercakap tanpa memberi peluang kepada orang lain untuk bersuara itu sebenarnya bukanlah contoh yang baik untuk diteladani. 

Jadi, sama-samalah kita merenung ke dalam diri masing-masing terlebih dahulu sebelum mula berfikiran negatif tentang orang lain yang berada di sekeliling kita.

No comments:

Post a Comment