Sunday 10 March 2013

Lembut dalam teguran...


Assalamualaikum...

Cerita pada kali ini bekisar tentang sikap segelintir ibu bapa atau orang dewasa yang sering memarahi anak-anak mereka di hadapan khalayak atau saudara-mara mereka sendiri. Sebagai orang yang lebih tua dan mempunyai pengalaman hidup serta ilmu yang tinggi dalam kehidupan, kita sepatutnya tidak memiliki sifat sedemikian yang suka menengking atau merendah-rendahkan anak kita sendiri di hadapan orang ramai. Tidak dapat dinafikan bahawa anak-anak perlu ditegur akan kesalahan yang mereka lakukan, namun cara untuk kita menegur mereka juga perlu kena pada tempatnya. Dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini, terdapat juga ibu bapa yang sebenarnya sengaja menegur anak-anak tentang kesalahan yang dilakukan itu di hadapan saudara-mara kerana sifat ego ibu bapa itu sendiri. Bagi ibu bapa yang tidak dapat menerima pandangan orang lain, mereka lebih cenderung untuk menunjuk-nunjuk akan sifat 'jumud' mereka itu dihadapan saudara-mara mereka sendiri. Sebagai contoh, sekiranya sifat ego yang menebal dalam diri ibu bapa tidak dapat ditangani dengan berkesan, maka mereka langsung tidak akan mengalah di hadapan saudara-mara, terutamanya dalam soal mendidik anak-anak. Hal seperti ini yang menyebabkan mereka sanggup mengaibkan anak mereka sendiri di hadapan saudara-mara.

Perlu diingat, walaupun anak-anak langsung tidak melawan tindakan kita itu, akan tetapi kita sebagai orang yang lebih matang perlu menjaga air muka mereka di hadapan saudara-mara. Anak-anak yang kian meningkat dewasa seperti itu juga mempunyai hati dan perasaan yang perlu dijaga. Takut-takut, suatu masa nanti anak-anak yang kita jatuhkan maruahnya itu hanya berkelakuan baik di hadapan kita sahaja, pijak semut pun tak mati. Di belakang kita, sebaliknya pula yang berlaku.

Oleh itu, terdapat pelbagai kaedah yang boleh digunakan dalam proses mendidik anak-anak agar menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa, dan negara. Kita perlu berlemah-lembut dalam menegur kesalahan yang telah mereka lakukan agar mesej yang ingin disampaikan itu dapat diterima dengan lancar dan jelas. Jika kita beri aura yang positif kepada mereka, InsyaAllah tindak balas positif juga yang akan kita terima daripada mereka. Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment